Evropski teden mobilnosti 2022
Občina Radovljica bo že devetnajsto leto zapored sodelovala v aktivnostih Evropskega tedna mobilnosti (16. – 22. september). Pobuda Evropskega tedna mobilnosti si prizadeva zmanjšati avtomobilski promet na fosilna goriva in spodbuditi prebivalce k uporabi trajnostne mobilnosti – hoje, kolesa ali javnega prevoza. Zato letos s sloganom »Trajnostno povezani« opozarja na pomen dobro povezanih skupnosti, ki so pogoj za uspešnost katerekoli občine in za visoko raven kakovosti našega bivanja v njej. O kakovosti življenja vse bolj odločajo dobra dostopnost do dobrin in storitev, zagotovljena mobilnost za vse družbene skupine, dobre povezave ter raznovrstnost alternativ osebnemu motornemu prometu.
V radovljiški občini pred Evropskim tednom mobilnosti predstavljamo cilje, zastavljene z razvojnim programom do leta 2030, naložbe v kolesarske steze in pločnike ter uvedene ukrepe za umirjanje prometa, ki prispevajo tako k trajnostni mobilnosti kot prometni varnosti.
Pred dnevom brez avtomobila bo 21. septembra organiziran tradicionalni kolesarski izlet, številne dejavnosti pa pripravljajo tudi osnovne šole in vrtci. V Evropski teden mobilnosti je letos vključen tudi Radol'ški KRONOkiloMETER, 4. kolesarska dirka v klanec, ki bo 17. septembra (prijave na: https://timing.si/slv/dirka/5146/prijava_na_dirko).
Dostopne javne storitve ter trajnostna mobilnost med razvojnimi cilji občine
Občinski svet je januarja letos sprejel Razvojni program Občine Radovljica do leta 2030. Med strateškimi cilji, ki so bili izoblikovani v postopku sodelovanja z različnimi segmenti javnosti, so tudi sodobne in dostopne javne storitve za vse generacije, trajnostno upravljanje prostora, narave in okolja ter nizkoogljična občina. Program vsebuje več ukrepov in projektov za dosego teh ciljev, ki so v veliki meri usmerjeni tudi k prehodu na trajnostno mobilnost:
- vzpostavljanje sistema mikromobilnosti s prevozi na klic, souporabo vozil, nadgradnjo Prostoferja, e-kolesi, ki bo izboljšal predvsem povezljivost podeželja s somestjem Radovljica – Lesce,
- mobilni socialni servis za oskrbo podeželja, starejših in drugih ranljivih skupin,
- priprava mobilnostnih načrtov,
- promocija rabe javnega prometa in dogovor s prevozniki za prilagoditev voznih redov,
- podpora e-mobilnosti,
- urejanje infrastrukture za trajnostno mobilnost – izgradnja kolesarskih poti, pločnikov, ukrepi za umirjanje prometa, sistemi »parkiraj in se odpelji«, »presedi ali kolesari« … Predvidena je gradnja državne kolesarske povezave Žirovnica – Lesce – Radovljica – Brezje – Dobro Polje s pentljo proti Bledu in dveh občinskih kolesarskih povezav: Radovljica – Nova vas – Begunje ter Lesce – Hlebce – Begunje.
Prostofer kot uspešen projekt za mobilnost starejših
Prostofer (prostovoljni šofer) je trajnostni vseslovenski prostovoljski projekt zavoda Zlata mreža za mobilnost starejših, ki povezuje starejše osebe, ki potrebujejo prevoz in ne zmorejo uporabljati javnih in plačljivih prevozov, s starejšimi aktivnimi vozniki, ki pa po drugi strani radi priskočijo na pomoč. Številni starejši imajo velike težave s prevozi, sploh če so doma zunaj mestnih središč, kjer ni razvite avtobusne mreže. Občina Radovljica je v Prostofer vključena od septembra 2019. Starejšim občanom brez lastnega prevoza omogoča brezplačne prevoze do zdravstvenih in drugih ustanov, v trgovine in po drugih opravkih. Občina pokriva stroške poslovnega najema in vzdrževanja električnega vozila, s katerim se prevozi izvajajo, ter storitev klicnega centra, ki prevoze ureja in organizira.
Vožnje opravljajo prostovoljni vozniki, ki so se odzvali povabilu občine k vključitvi v projekt. Od začetka izvajanja projekta so opravili okrog 750 voženj, prevozili več kot 40.000 kilometrov in opravili več kot 1.700 prostovoljskih ur. Največ voženj izvedejo na območju občine Radovljica, pogosti pa so tudi prevozi v Ljubljano, na Bled, v Kranj na različne specialistične preglede in operacije.
Gorenjska mreža za izposojo koles
Sistem Gorenjska.bike - gorenjska mreža za izposojo koles – deluje že tretje leto. Gre za enoten sistem izposoje koles, vzpostavljen že v sedmih gorenjskih občinah: v Cerkljah na Gorenjskem, na Jesenicah, v Kranju, Naklem, Radovljici, Škofji Loki in Tržiču.
V radovljiški občini je pet postaj, in sicer v Radovljici na parkirišču nasproti knjižnice (Radovljica center) in na Gradnikovi cesti (Radovljica zahod), v Lescah pri železniški postaji (Lesce center) in pri vrtcu (Lesce sever) ter v Begunjah pri avtobusni postaji (Begunje center). Na vseh je na voljo skupaj 32 koles, od teh 20 električnih. Načrtovana je širitev mreže postaj še v druge kraje v občini s ciljem spodbuditi tako dnevno kot rekreativno in turistično kolesarstvo.
Ceniki in druge informacije o uporabi sistema so objavljeni na spletni strani www.gorenjska.bike. Možna je sezonska ali mesečna izposoja.
V septembru enotne označbe kolesarskih povezav na Gorenjskem
Gorenjsko kolesarsko omrežje je vzpostavil Svetovalni organ gorenjske regije za razvoj kolesarstva, ki deluje kot strokovno telo Odbora za okolje, prostor in infrastrukturo pri Razvojnem svetu gorenjske regije. Sestavljajo ga predstavniki treh razvojnih agencij - Regionalne razvojne agencije Gorenjske – BSC Kranj, Razvojne agencije Zgornje Gorenjske in Razvojne agencije Sora -, predstavniki gorenjskih občin ter kolesarji. Omrežje predstavlja preplet 640 kilometrov državnih in lokalnih kolesarskih povezav na Gorenjskem in v nekaterih sosednjih občinah. Pri določitvi so upoštevali mednarodne kriterije prometne varnosti, atraktivnost pokrajine in dosegljivost gostinskih in servisnih storitev, trase pa so potrdile vse vključene občine in Direkcija RS za infrastrukturo.
Glavni cilj projekta je postaviti enotno prometno signalizacijo za kolesarje na celotnem omrežju, tako državnem kot lokalnem. Na terenu bodo prometne znake začeli nameščati v mesecu septembru. V radovljiški občini so kolesarske poti sicer že povezane v omrežje in označene po projektu, ki ga je pred desetimi leti pripravila skupina prostovoljcev »Prava smer«. Gre za turistične oznake kolesarskih smeri z informacijami o želeni smeri, težavnosti in dolžini poti, o kulturnih ter naravnih znamenitostih in drugimi koristnimi informacijami. Kolesarske smeri v občini Radovljica so prikazane na karti, na kateri je vrisana tudi mreža kolesarskih vozlišč, označenih na terenu. Tako bodo označbe gorenjskega kolesarskega omrežja na lokalnih cestah dodali na obstoječe smerokaze.
Gorenjska je prva slovenska regija, ki se je vzpostavitve kolesarskega omrežja lotila sistematično, povezano in enotno s ciljem spodbujati trajnostno mobilnost.
Projekt Gorenjsko kolesarsko omrežje poleg Ministrstva RS za infrastrukturo, Direkcije RS za infrastrukturo financirajo občine: Bled, Bohinj, Cerklje na Gorenjskem, Gorenja vas-Poljane, Gorje, Jesenice, Jezersko, Mestna občina Kranj, Kranjska Gora, Naklo, Preddvor, Radovljica, Šenčur, Škofja Loka, Tržič, Železniki, Žiri, Žirovnica, Cerkno, Kamnik, Komenda, Logatec, Medvode in Vodice, koordinacijo pa izvaja Razvojna agencija Zgornje Gorenjske.
Jeseni zaključek gradnje drugega dela kolesarske povezave med Radovljico in Lescami
Občina Radovljica v letošnjem letu obnavlja cestni odsek Železniške ulice in Rožne doline v Lescah med železniško postajo Lesce in uvozom h Gorenjki v dolžini 560 metrov. Projekt obsega ureditev ceste v širini šestih metrov z obojestranskim pomožnim kolesarskim pasom v širini 1,25 metra, izvennivojskim pločnikom v širini 1,6 metra, ureditvijo meteorne in fekalne kanalizacije, obnovo vodovoda ter ureditvijo javne razsvetljave. Za izvedbo projekta je bilo treba porušiti tudi del objekta Rožna dolina 2, ki je v lasti Ministrstva za infrastrukturo in je segal v območje načrtovane razširjene ceste.
Vrednost investicije znaša približno 750 tisoč evrov. Sofinancirana je s sredstvi Evropskega sklada za regionalni razvoj v sklopu projekta ureditve kolesarskih povezav Radovljice z zalednimi naselji.
V okviru prve faze tega projekta je bila v lanskem letu zgrajena kolesarska povezava ob regionalni cesti med Radovljico in Lescami. Ob njej sta bili umeščeni še kolesarski počivališči, opremljeni s klopmi, stojali za kolesa, košem za odpadke, pitnikom, informacijsko tablo in kažipotom kolesarskih smeri. Posebnost pa je drog za raztezanje hrbtenice po naporni kolesarski vožnji ali pohodu. S takšno urbano opremo bodo v prihodnje opremljena tudi druga večja kolesarska počivališča, ki so predvidena ob načrtovani kolesarski infrastrukturi v občini Radovljica.
Projekt ureditve kolesarskih povezav Radovljice z zalednimi naselji sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Projekt se izvaja okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020; četrta prednostna os ”Trajnostna raba in proizvodnja energije in pametna omrežja”, tematski cilj 4 “Podpora prehodu na nizkoogljično gospodarstvo v vseh sektorjih”, Prednostna naložba 4.4. “Spodbujanje nizkoogljičnih strategij za vse vrste območij, zlasti za urbana območja, vključno s spodbujanjem trajnostne multimodalne urbane mobilnosti in ustreznimi omilitvenimi prilagoditvenimi ukrepi.
Državni načrti za obnovo železniških postaj Podnart in Lesce
Projektu obnove železniške proge Kranj – Jesenice na območju občine Radovljica sledi še nadgradnja železniških postaj Podnart in Lesce - Bled. Načrtovana je ureditev peronov, skladno z zahtevami, ki veljajo za mednarodni potniški promet, umestitev izven nivojskih dostopov do peronov, ureditev postajnih objektov, kolesarnic in parkirišč P&R. Za izboljšanje prometne varnosti na območju železniške postaje v Lescah je predvideno tudi izven nivojsko križanje za motorna vozila, kolesarje in pešce. Objavljen je razpis za izbor izvajalca za pripravo idejne zasnove postaj, ki bo vključevala tudi rešitve za izvennivojsko križanje proge in ceste. Zaključek projekta je predviden do konca leta 2024.
Letošnji ukrepi za izboljšanje prometne varnosti pešcev in kolesarjev
V Otočah je bil označen nivojski koridor za pešce ter izvedena optična zožitev vozišča za povečanje prometne varnosti. Ta je bila izvedena še na lokalni cesti severno in južno od naselja Hraše, kjer so bili označeni tudi pomožni kolesarski pasovi. Ob preplastitvi odseka Alpske ceste v Lescah so bili prav tako označeni pomožni kolesarski pasovi, poleg tega bo dodatno osvetljen prehod za pešce na križišču s Finžgarjevo ulico.
Občina je v letošnjem letu vzpostavila tudi več območij, v katerih je najvišja dovoljena hitrost omejena na 30 km/h: v Begunjah, na Zgoši, v Poljčah, Gorici ter v Lescah na Blejski cesti, Aljaževi ulici, Taleški ulici, Vojkovi ulici in Cesti na Lipce. Ob Alpski cesti v območju križišča s Finžgarjevo ulico v Lescah in ob regionalni cesti v območju Osnovne šole Staneta Žagarja Lipnica v Lipnici sta bila nameščena prikazovalnika hitrosti. Hitrostne grbine za umirjanje prometa pa so bile izvedene na Spodnjem Lancovem, v Vrbnjah, Češnjici pri Kropi in na Gradnikovi cesti v Radovljici, sočasno z obnovo odseka ceste, zaključeno v maju. Na tem odseku Gradnikove ceste je bilo pri Šlandrovem domu nameščeno tudi stacionarno radarsko ohišje za izvajanje občasnih meritev hitrost.
Aktivnosti šol in vrtcev v Evropskem tednu mobilnosti
Osnovne šole in vrtci se v Evropskem tednu mobilnosti z različnimi dejavnostmi vsako leto pridružijo ozaveščanju o trajnostni mobilnosti. Svoje programe so že pripravili v OŠ Staneta Žagarja Lipnica in Vrtcu Radovljica.
V vseh enotah radovljiškega vrtca bo program pester. Pripravljajo pogovore o onesnaževanju in vplivu prometa na okolje, sprehode in izlete v okolico vrtcev, seznanjanje z varnostjo v prometu, gibalno igro Brzovlak, didaktično igro Pasavček - S kolesom ali peš in Semafor, pravljico Beli zajček v povezavi s skrbjo za čisto okolje, vožnjo s skiroji, tricikli in poganjalčki na poligonih, prepevanje, ustvarjanje in branje knjig na temo trajnostna mobilnost ... Starše in otroke pa tudi zaposlene bodo spodbujali, da v vrtec prihajajo peš, s kolesom, skirojem ali z javnim prevozom in način prihoda otrok v vrtec tudi beležili.
S Pešbusom se učenci v šolo odpravijo peš v organiziranih skupinah po domišljeno začrtanih poteh in po stalnem urniku. V OŠ Staneta Žagarja Lipnica bodo od 16. do 22. septembra Pešbus organizirali na matični šoli na relaciji iz Kamne Gorice, na podružnični šoli pa od kulturnega doma v Podnartu do šole na Ovsišah. Na dan brez avtomobila, 22. september, pa bodo peš prihod v šolo organizirali iz vseh krajev - Kamne Gorice, Krope, Dobrav, Brezovice, Zaloš, Podnarta, Ovsiš, Češnjice in Poljšice.
V OŠ F. S. Finžgarja Lesce bo za učence Pešbus na voljo od 12. do 23. septembra. Predviden je na treh poteh do šole: Savska cesta – Finžgarjeva ulica – Vodnikova ulica, s Trate (izpred Tulipana) in iz Hraš.